مشکلات روانی در اعتیاد
نوشته شده توسط : منتال لند

آنچه در این مقاله می خوانید :

  • علائم مشکلات روانی در اعتیاد
  • وسوسه های فکری
  • عدم سلامت عقل
  • مهمترین الگوهای فکری معتاد گونه

 

منبع : مشکلات روانی

 

کمپ ترک اعتیاد اهواز، مرکز ترک اعتیاد اهواز : مشکلات روانی در اعتیاد کدامند؟ آیا در اعتیاد اشخاص به مواد مخدر یا اعتیادهای رفتاری، مشکلات روانی ناشی از اعتیاد دخیل هستند؟ علائم مشکلات روانی در اعتیاد کدامند؟ آیا اعتیاد به مواد مخدر، موجب بوجود آمدن بیماری های روانی در شخص می شود و یا اینکه فردی که از لحاظ روانی دچار اختلالاتی است به مصرف روی می آورد؟

در این نوشته سعی شده تا به تشریح مشکلات روانی در اعتیاد پرداخته شود و به سوالات مطرح شده در این رابطه پاسخ داده شود. مصرف مواد مخدر آنچنان ذهن شخص را دچار دگرگونی می کند که فرد با همه پیامدهای ناشی از مصرف مواد مخدر و با وجود رنج های بی شمار، باز هم قادر نیست مصرف خود را کنترل و متوقف نماید.

مصرف طولانی مدت مواد مخدر، با ایجاد تاثیرات مخرب و منفی بر روی ساختار مغز انسان، فعالیت عادی آن را دچار اختلال می کند و مغز برای اینکه بتواند به فعالیت عادی خود ادامه دهد به مصرف مواد مخدر وابسته می شود.

مصرف مداوم مواد مخدر موجب گسترش و پیشرفت بیماری اعتیاد می شود و شخص را به یک معتاد مزمن تبدیل می سازد؛ چرا که مغز به مصرف مداوم مواد مخدر عادت می کند و دیگر نمی تواند بدون آن فعالیت عادی خود را ادامه دهد. در ادامه باید عنوان کرد که مصرف مواد مخدر و بیماری اعتیاد مدارهای لذت، پاداش، انگیزه و حافظۀ مغز را مختل می نماید، در نتیجه فرد معتاد توانایی قطع مصرف مواد مخدر یا حتی مهار و کنترل این گونه مواد را از دست می دهد.

علائم مشکلات روانی در اعتیاد

در ذهن و روان افرادی که به صورت مداوم مواد مخدر مصرف می کنند، تغییرات و مشکلات روانی نا خواسته ای ایجاد می شود که از مهمترین علائم آن عبارتند از :

  • وسوسه های فکری
  • عدم سلامت عقل

در ادامه مطلب به تشریح این دو نشانه مهم در بروز مشکلات روانی در اعتیاد پرداخته خواهد شد.

وسوسه های فکری

وسوسه یا اشتغال فکری بیمارگونه، حالتی ناخواسته، کنترل ناپذیر و البته بی وقفه است که به موجب آن یک فکر، صحنه، تصویر یا حالتی احساسی ذهن فرد را مشغول ساخته و از تمامی ابعاد فکری دیگر تهی می سازد و البته یکی از بارزترین علائم مشکلات روانی بوجود آمده توسط اعتیاد شخص است.
در فردی که به بیماری اعتیاد به مواد مخدر مبتلاست این فکر سمج در رابطه با مصرف مواد مخدر بدون در نظر گرفتن عواقب آن برای خود و اطرافیان، اتفاق می افتد.

هنگامی که وسوسه های فکری در شخص معتاد اتفاق می افتد تمامی حجم ذهنی آن فرد معطوف و متمرکز بر روی مصرف مواد مخدر و تداعی حالتها و لذت هایی است که فرد در اولین دفعات مصرف مواد مخدر تجربه کرده است. در چنین حالت ذهنی ای فرد قدرت تمایز و تفکیک میان آنچه که برای او مضر و مخرب است را با تمامی امتیازها و فرصت های خود به شکلی بیمارگونه از دست می دهد.
در چنین حالت هایی فرد دچار دید بسته و تونل مانندی می شود که عملا نمی تواند چیزی جز مصرف مجدد مواد مخدر را ببیند.

عدم سلامت عقل

یکی دیگر از علائم بارز و مهم مشکلات روانی در افراد معتاد و وابسته به مواد مخدر، نداشتن سلامت عقل است. بدین معنا که تفکر این افراد، کامل و سالم نیست و رویه فکری آنها معقول و منطقی نمی باشد و بر واقعیات تکیه ندارد. مصرف مواد مخدر کارکرد صحیح مغز انسان را مختل می کند و درک و دریافت و پردازش اطلاعات توسط مغز را دچار اختلال می نماید و به همین علت فرد قدرت تصمیم گیری و قضاوت صحیح را از دست می دهد.

هنگامی که روند فکری و استدلالی شخص دچار اشکال می شود، رفتارهای غیر عقلانی و زیانباری از شخص بروز می نماید و در نهایت منجر به از هم گسیختگی و آشفتگی زندگی فرد می گردد. از نشانه های بارز مشکلات روانی در فرد معتاد، خود فریبی های مزمن است که دائما در زندگیش روی می دهد. مهمترین این خود فریبی ها در رابطه با مصرف مواد و یا رفتاری اعتیادی است که در زندگی فرد وجود دارد.

مهمترین الگوهای فکری معتاد گونه

در زمینه عدم سلامت عقل در افراد معتاد، الگوهای خاص فکری و روانی وجود دارد که ویژگی های آنها در میان اکثر معتادین به مواد مخدر یا رفتارهای معتادگونه، یکسانند. این الگوها عبارتند از :

  • انکار
  • خودمحوری و خودخواهی
  • خودبزرگ بینی
  • تغییرات عمده شخصیتی

این الگوها در اصل مکانیزم ها و سازوکارهای دفاعی هستند که شخص را در متقاعد ساختن خود و دیگران، برای حفظ رفتار اعتیادی کمک می کنند. در اصل هنگامی که این الگوهای فکری عمل می کنند خود شخص هم نمی داند که در حال انکار مشکل اعتیاد خویش است. چون فعالیت های منطقی مغزش مختل شده و فرد از تفکر منطقی دور است.

در انتها باید عنوان کرد که هر کدام از الگوهای خاص فکری معتادگونه در شخص دارای زیر شاخه ها و مکانیزم های فکری دیگری است که در این میان فرد معتاد را از دریافت حقیقت اعتیادش محروم می سازد و به همین دلیل اعتیاد او به شکلی اسفناک ادامه می یابد.

سوالات متداول

آیا مصرف مواد مخدر نشانه اختلال روانی است؟

بله. افرادی که به مصرف مواد مخدر یا الکل اعتیاد پیدا می کنند و به این مواد تخدیر کنند گرایش دارند، عموما دارای اشکالات و اختلالاتی از لحاظ عاطفی، فکری و شخصیتی هستند.

آیا مصرف مواد مخدر یا الکل باعث افزایش اختلالات شخصیتی و روانی میشود؟

به طور حتم بله. به طور کلی مواد مخدر به دلیل ساختار خود بر روی کارکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی تاثیرات مخرب می گذارند و باعث افزایش مشکلات فکری و شخصیتی می شوند.

 

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت خدمات ترک اعتیاد و همچنین اخذ مشاوره تلفنی می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید. برای دریافت مشاوره آنلاین رایگان نیز می توانید از طریق صفحه تعبیه شده در سایت اقدام کنید.

منبع : مشکلات روانی





:: برچسب‌ها: مشکلات روانی در اعتیاد , اختلالات روانی , عوارض اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: